Tilsynsførende og rapport

Forældrene vælger for højst 2 år ad gangen en eller flere tilsynsførende, som ikke tilhører forældrekredsen. Funktionsperioderne skal være hele skoleår. Tilsynsførende skal være certificeret og kan højst fungere i 6 år inden for en 11 årig periode.

Tilsynet skal indeholde

Den tilsynsførende skal påse, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Tilsynet skal indeholde tilsyn med:

• elevernes standpunkt i dansk, engelsk, matematik og historie

• skolens samlede undervisningstilbud

• om skolen forbereder eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre

• evt. tilbud om sprogstimulering

• om undervisningssproget er dansk

• undervisningsmaterialernes faglige og pædagogiske kvalitet

• drøftelse af indholdet af undervisningsplaner med leder og lærer

• oplysning om givere af større donationer

Tilsynets omfang

Tilsynet aflægger skolen besøg mindst 1 hel skoledag årligt.

Tilsynets udførelse

Overværelse af undervisning i fagene dansk, engelsk, matematik samt inden for de naturfaglige, humanistiske og praktisk musiske faggrupper.

Spørgsmål i forbindelse med undervisningen kan afklares med læreren efter undervisningen.

Samtale med leder og evt. lærere om skolen og skolehverdagen i øvrigt. Herunder kan man bl.a. komme ind på undervisningsplaner, specialundervisning og samarbejdet med Børne-Familie Rådgivningen.

Tilsynet bør inddrage forhold, som forældre har gjort opmærksom på, samt følge op på eventuelle forhold fra tidligere tilsyn.

I tilfælde af mangelfuld undervisning fastsætter tilsynsførende en frist til at forbedre forholdene (minimum 3 mdr.).

Tilsynserklæring

Tilsynsførende udfærdiger hvert skoleår i maj-juni en digital tilsynserklæring, der bl.a. indeholder:

• skolens navn og skolenummer

• dato for besøg og angivelse af klasser og fag, som besøget har omfattet

• tilsynsførendes vurdering angående de områder, der hører under tilsynet (se ovenfor under afsnittet ”Tilsynet skal indeholde”)

Tilsynserklæringen afgives til skolens forældre og bestyrelse. Erklæringen sendes til skolen, som bekendtgør den for forældrene - bl.a. ved at lægge den på skolens hjemmeside.

Denne tilsynsplan er gældende fra januar 2017.

Skolens tilsynsførende er:

Bo Steffensen-Thomasen
(Certificeret tilsynsførende)

Skolens fag og valgfag

Alme Skole står mål med undervisningen i folkeskolen. Vi har valgt et ekstra fokus på valgfag og kreativ undervisning.