Japan

Alme Skole har indledt et samarbejde med en privat skole i Japan, som ender ud i en årlig skoletur til Tokyo for skolens 9. klasser.

Jiyu Gakuen

Nogle af eleverne fra den første klasse, der skal til Japan

Udeskole udenfor landets grænser

Gennem et samarbejdet med Jiyu Gakuen, som skolen i Tokyo hedder, tager Alme Skole udeskole-tanken helt ud over grænserne. Den japanske skole, hvis navn betyder ”Frihedens skole”, er – ligesom Alme Skole en privat skole. Journalist og forfatter Asger Rølje Christensen, som har arbejdet som korrespondent i Japan for blandt andet DR og Politikken, bliver Alme Skoles kontaktperson og rejseleder på turene. Han har et indgående kendskab til Japan og vil tilrettelægge en tur, hvor skolens 9. klasser får lov til at opleve både den klassiske kultur og de særlige ungdomskulturer, der præger landet i disse år.

Vi ønsker at skabe en motiverende udskoling, hvor der er fokus på internationale relationer på tværs af kultur, religion og sprog. Læring er ikke kun knyttet til bøger og IT, men i høj grad også til oplevelser og relationer
— Anders Vestergård, Skoleleder

Internationale relationer

Allerede inden turen vil Alme Skole og Jiyu Gakuen skabe relationer gennem oprettelse af venskabsklasser mellem skolerne. Det betyder at der skabes kontakt mellem eleverne i Japan og Danmark så de kan udveksle breve, film og billeder og dermed få kendskab til hinanden. Samtidig er der planlagt en venskabsdag mellem de to skoler i turprogrammet, så de kan mødes i den virkelige verden og ikke blot i den virtuelle.

Alme Skole ser det som en oplagt mulighed for at koble faglig undervisning på en oplevelse ud over det sædvanlige, som turen til Japan vil blive. Det betyder at de klassiske fag i udskolingen i perioder vil bære præg af det japanske samarbejde, gennem tematiske forløb. Dette sker med ønsket om at skabe motiverende læringsforløb, som bliver mere meningsfyldte for eleverne.

Vi ønsker at give vores elever vedkommende og meningsfuld undervisning, som samtidig udfordrer de unges forståelse for verden udenfor skolen. Vores Japanprojekt stemmer netop godt overens med dette, og vi har her mulighed for at skabe meningsfulde, tværfaglige og tværkulturelle praksisser. Derudover ønsker vi at give vores elever en oplevelse for livet, og vi tror på, at Japanprojektet kan være med til at udvide de unges verdenssyn og give dem nye kulturelle erfaringer.
— Katrine Stølen, Lærer

Den første tur til Japan er planlagt til november 2023

Alme Skole har fokus på at bruge naturen som læringsmiljø. Vi bringer faglig læring ud i det fri og skaber dermed alsidige læringsveje for børnene.