Trivselsplan - en antimobbestrategi

På skolen arbejder vi aktivt for god trivsel for alle skolens daglige brugere, elever og ansatte.

Målet er, at den enkelte skal kunne befinde sig godt i vores skolemiljø. Vi vil gerne sikre livsglæde, selvværd og sundhed for alle på skolen.

Værdigrundlag

Alme Skoles værdigrundlag bygger på et kristen livs- og menneskesyn:    

  • Ethvert menneske er skabt og elsket af Gud, og er derfor værdifuldt og unikt.

  • Mennesket er skabt til at leve i fællesskab, og i fællesskabet har vi ansvar for hinanden.

  • Vi erkender samtidig det ondes eksistens, og at ingen kan sætte sig ud over egoismen, som nedbryder fællesskaber.

  • Bibelens budskab er, at Gud møder os med tilgivelse og en ny begyndelse.

 

De fire værdibegreber

Det værdigrundlag bygger Alme Skole sin trivselsplan på, og det indebærer også, at vi ønsker at fremme fire værdibegreber:

Ansvarlighed: Ved ansvarlighed forstår vi, at alle drager omsorg for hinanden, skolen og omgivelserne.

Positivt selvværd: Der er vort mål at styrke den enkeltes selvværd, således at alle får mulighed for at udvikle egne styrkesider og føler sig værdifuld.

Fællesskabsfølelse: Det er vort mål for alle at styrke oplevelsen af positivt at høre til i fællesskabet. Alle kan bidrage med noget til fællesskabet.

Rummelighed: Vi anser forskellighed som en styrke og lægger vægt på, at alle udviser gensidig respekt og forståelse for hinanden

 

Klargøring af begreber

Trivsel: Trivsel er, når man oplever at være i et trygt og motiverende skolemiljø, hvor man kan udvikle sig personligt, socialt og fagligt.

En konflikt: En konflikt er en uoverensstemmelse, der kan indebære negative spændinger mellem mennesker. En konflikt er en enkeltstående episode mellem to eller flere deltagere. Den kan løses forholdsvis ukompliceret og inden for kort tidsrum. Den kan indebære en mulighed for at komme videre, og at man lærer af konflikten. Konflikten behøver ikke at føre til mobning.

Mobning: Mobning er gentagne konflikter, hvor den samme person udsættes for negativ social adfærd, som nedbryder selvforståelse og social identitet. Den negative adfærd kan afspejle sig både i fysisk og psykisk magtanvendelse.

 

Tiltag på skolen for at fremme trivslen og forebygge mobning

Lærerne arbejder på at implementere de 4 værdibegreber, der hviler på skolens værdigrundlag og udtrykkes i skolens visioner. Disse bør være naturlige og fundamentale i hverdagen.

Alle klasser har et konkret undervisningsforløb (gerne i klassens time) i begyndelsen af hvert skoleår, hvor man bl.a. udarbejder en trivselsplan for klassen. Den skal indeholde klare regler for, hvordan man tiltaler og omtaler hinanden, og en beskrivelse af en hensigtsmæssig brug af mobiltelefoner og chatrooms. Der tænkes også ind i trivselsplanen, at det er okay at fortælle om mobning.

Det forventes, at der inden udgangen af 3. klasse er arbejdet med konflikttrappen. Se bogen: Er du med mod mobning side 159 ff.

De nye elever i børnehaveklassen får tildelt skolevenner fra 7. klasse. Kontakten etableres allerede i Mini-SFO. Bh.kl. og 7. kl. er sammen flere gange i årets løb til socialt fællesskab, der evt. også kan have et fagligt indhold. Klasselærerne er ansvarlige for at lægge et program.

Aktivt spejdende gårdvagter, som griber ind, hvis de ser, at konflikter er under opsejling. Der er en ekstra gårdvagt, som er særlig opmærksom på at få dem, der går alene, med i legen.

Alme Skole er mobilfri skole, hvilket begrænser mulighed for digital mobning i skoletiden.

Inddragelse af elevrådet i skolens trivselsarbejde, hvor det er naturligt og muligt.

Orientering til forældrene om de enkelte klassers årlige trivselsplan. Desuden inddrages forældrene i mulige løsninger af eventuelle problemer. Klasselæreren er hovedansvarlig for opgaven.

Udarbejdelse af et idekatalog med materialehenvisninger. Der afsættes en hylde i lærerforberedelsen til at opbevare forskelligt undervisningsmateriale og forskellige inspirationskilder til trivselsarbejdet.

 

Hvordan forventer skolen, at forældrene arbejder med på trivselsplanen?

  • At forældrene prøver at lære barnet at være åben om konflikter

  • At forældrene omtaler barnets klassekammerater, deres forældre og lærere positivt i børnenes nærvær.

  • At forældrene arbejder med på at lære barnet at gribe ind i konflikter på en måde, der respekterer alle parter

  • At forældrene støtter barnet i at dyrke venskaber på kryds og tværs i klassen

  • At forældrene spørger til trivslen i klassen og gerne er opmærksom på "usynlige" børn i klassen.

  • At forældrene kontakter klasselæreren, hvis man observerer noget, der kan bekymre en og støtter læreren i dennes sociale arbejde med klassen

  • At forældrene husker og respekterer den aftalte fødselsdags-/festpolitik for klassen

  • At forældrene lærer barnet ansvarlig brug af mobiltelefon og computer

  • At forældrene lærer barnet, at det er en god ven, der fortæller om mobning

 

Hvad gør vi, hvis der alligevel opstår konflikter og mobning?

  • Hvor mennesker færdes tæt sammen, vil der opstå konflikter, som kan udvikle sig til mobning. Det kan man ikke fuldstændig forebygge.

 

Nogle definitioner omkring mobning

  • Offer den mobbede

  • Mobber den/de, som tager initiativ til mobningen og den/de som er aktive i mobningen

  • Medløber den/de som følger efter og hjælper mobberen

  • Supporter de/de der støtter mobbere og medløbere ved fx at grine, klappe og huje

  • Tilskuer den/de som ser mobningen, men som forholder sig passivt

  • Ridder den/de, som aktivt handler for at stoppe mobningen

 

På Alme Skole accepterer vi ikke mobning (herunder digital mobning). Det betyder:

  • At vi udviser nul-tolerance over for alle grove og systematiske overgreb af såvel fysisk som psykisk karakter.

  • At vi øjeblikkeligt griber ind, hvis vi bliver bekendt med, at mobning finder sted.

  • At vi handler med sanktioner, der er afpasset situation, alder og omfang

 

Handleplan ved mobning

Vi finder det meget vigtigt i forebyggelsen af mobning, at vi hele tiden holder fokus på at anerkende eleven, selv om vi ikke anerkender elevens adfærd, Vi skal signalere, at vi sammen med ham/hende vil arbejde på at ændre den.

 

Hvem har ansvar for at gribe ind/handle

  • Alle ansatte, der overværer konflikter, som opstår i undervisning og pauser, griber ind i konflikterne.

  • Klasselæreren orienteres om konflikter og mobning og har ansvar for det videre forløb.

  • Klassens team kan inddrages i at afdække og vurdere sagen og aftale passende sanktioner, køreplan, information af forældre m.m.

  • Ledelsen orienteres og inddrages evt. i forløbet.

 

Vejledende køreplan skal tilpasses klassetrin, situation og deltagere

  • Problemet klarlægges: Hvad er der sket - hvornår - hvor - hvem har hvilke roller?

  • Individuelle samtaler med offer, mobber, medløber, supporter og tilskuer. Klasselærerne er hovedansvarlige

  • Forslag/aftaler til løsning ønskes fra alle implicerede parter

  • Aftaler indgås i gruppen eller i klassen

  • Ledelsen ajourføres og er ansvarlig for kontakt til andre myndigheder, hvis dette bliver nødvendigt

  • Evt. et yderligere undervisningsforløb i klassen i forhold til situationen

  • Hvis skolen vurderer, at det er særligt alvorligt, indkaldes den pågældende elev og forældre til et møde med ledelse og klasselærer. På mødet beskrives og konkretiseres den uacceptable adfærd, og skolens klare forventninger til eleven fremover formuleres. På mødet aftales et opfølgende evalueringsmøde. Evt. AKT-indsats kan aftales.

 

Hvis der opstår mobning i et forhold mellem elev/lærer, forældre/lærer, lærer/lærer eller lærer/ledelse

I sådanne tilfælde anbefaler vi, at AKT-læreren/medarbejderrepræsentanten hurtigt inddrages. Ledelsen inddrages, hvor den ikke er part i sagen.

 

Evaluering

På et pædagogisk rådsmøde evaluerer vi årligt (forår) på, hvordan trivselsplanen fungerer.

Hvert 3. år udarbejdes en trivselsundersøgelse. Ledelsen har ansvaret for igangsættelsen.

 

Materialehenvisninger:

www.sammenmodmobning.dk

www.dr.dk

Søg under undervisning og mobning

www.redbarnet.dk

Søg under mobning

 

Bøger:

Er du med mod mobning 42 veje til bedre trivsel. Bogen findes på skolen i to eksemplarer

Grib konflikten en konstruktiv konflikthåndtering i skolen.

Din fede frikadelle - børn fortæller om mobning af Gitte Abildtrup Møller

 

Trivselsplanen udarbejdet af Ruth Larsen og Karin Skov Thomsen

Rev. Okt. 2017

Trivsel på Alme Skole

Alme Skole arbejder målrettet med trivsel og social træning i børnegrupperne.