Skolehjem-samarbejde

For at sikre højest mulig grad af trivsel og læring for vores børn på Alme Skole lægger vi vægt på et aktivt forældresamarbejde

Et fælles projekt

Vi ønsker at være med til at skabe sunde, dygtige og reflekterede menneske. For at dette kan lykkes, skal børnene opleve en tryg skolegang. Som udgangspunkt er det skolens opgave at sikre trygge rammer for børnene, hvilket vi arbejder målrettet med gennem hele barnets skoleforløb.  Et godt forældresamarbejde er dog også et af de grundlæggende kriterier for et vellykket skoleforløb. Skolegang er derfor et fælles projekt mellem barn, forældre og skole. Forskningen viser at et godt fællesskab mellem forældrene i klassen har en direkte afsmittende effekt på børnenes fællesskab – og samtidig er det et effektfuldt våben mod mobning. Et nært samarbejde mellem skole og forældre giver viden og indblik til at møde børnene på den bedste måde i skolen. Samtidig giver det også grobund for tryghed og tillid til skolens arbejde med børnene.

Samarbejdet mellem skole og hjem er en af grundstenene for børns trivsel og læring i skolen
— Anders Vestergård, Skoleleder

Aktive forældre

Vi har en forventning om, at vores forældre deltager aktivt i deres børns skolehverdag. Det betyder at man er positivt interesseret i dagligdagen ved fx at spørge ind til de ting, barnet har lært den pågældende dag. Dette giver mulighed for, at positive fortællinger kan få god plads i samtalen og at man som forældre kan være med til at fejre de gode oplevelser.

• Vi har en forventning om, at man deltager i skolehjemsamtaler og forældremøder på skolen, og at dette prioriteres højt.

• Vi har en forventning om, at man deltager i sociale arrangementer i klassen og også selv byder ind med ideer til at bidrage til større fællesskab i børne- og forældregruppen.

• Vi har en forventning om, at man i de yngre klasser deltager i de legegrupper, der formidles af skolen. Konceptet går ud på, at klassen opdeles i grupper af ca. fire børn. Forældrene i gruppen har herefter ansvar for at lave en legeaftale med gruppen så de mødes en gang om måneden i 4 måneder. Herefter dannes nye grupper, og nye aftaler planlægges.

• Vi har et ønske om deltagelse i fælles skolemøder og arbejdsdage, hvor der bakkes op om skolens arbejde – både pædagogisk og praktisk.

Vores værdigrundlag

Alme Skole er en friskole, der bygger på et kristent værdigrundlag. Det afspejles i børnenes hverdag og i deres møde med de voksne.