Vores værdigrundlag

Alme Skole har været kristen friskole i 40 år. Værdigrundlaget er det samme som dengang, og fokus er stadig at sikre sunde og hele mennesker forankret i gode værdier.

Historie og grundlag

Alme Skole blev i 1981 oprettet af en gruppe initiativrige forældre. De ønskede at skabe en skole, hvor deres børn i trygge rammer kunne modtage en undervisning, og hvor det kristne livssyn var et stærkt grundlag for skolen.

Alme Skole er også i dag en skole, hvor vi bygger vores hverdag og skoleliv på det kristne livs- og menneskesyn. Vi finder det centralt, at børnene oplever de kristne værdier gennem handling. Det betyder at skolens medarbejdere har fokus på at leve de kristne værdier ud i hverdagen med børnene.

Det kristne livssyn

Det kristne menneskesyn bygger på bibelen og kendetegnes ved:

• at hvert enkelt menneske er skabt og elsket af Gud og derfor er værdifuldt og unikt.

• at hvert menneske har respekt for andre mennesker og ansvar for naturen og miljøet.

• at alle mennesker er en del af Guds plan om frelse gennem hans søn Jesus.

Skolen arbejder for

• at børnene bliver sunde og ansvarlige mennesker, der værdsætter og respekterer andre mennesker som dem, de er, uanset køn, alder eller overbevisning.

• At det enkelte barn får mulighed for at udvikle et sundt selvværd og en glæde ved livet.

• at det enkelte barn kan udtrykke sine holdninger og tanker i konstruktiv dialog og derved få mulighed for at udvikle sig som et selvstændigt tænkende menneske.

• at det enkelte barn bliver en vigtig del af fællesskabet på skolen, og har følelsen af at kunne bidrage til det på en værdifuld måde

• at den enkelte elev får kendskab til indholdet af kristendommen, så det frit kan vælge selv at tro

Skolens kultur

På Alme Skole ønsker vi, at alle føler sig som og er en vigtig del af fællesskabet. Vores samtalekultur er præget af gensidig respekt, hvor børnene tør sige deres mening og regne med, at de bliver taget alvorligt. Vi ønsker at modarbejde mobning og tager hånd om situationer, hvor elever føler sig såret eller sat udenfor.

Vi mener, at børn, skole og forældre har et fælles ansvar for at skabe et godt læringsfællesskab. Derfor lægger vi vægt på et godt forældresamarbejde, hvor vi i konstruktiv dialog kan finde gode løsninger sammen.

Alme Skole er en lille skole med et trygt og overskueligt miljø, hvor hvert enkelt barn kan føle sig set. Vi har derfor fokus på at skabe gode sunde relationer mellem børn og voksne i læringsrummet. Vi ved at trivsel og læring er afgørende faktorer for et godt skoleforløb.

Udeskole er meget mere end at være udenfor

Alme Skole har fokus på at bruge naturen som læringsmiljø. Vi bringer faglig læring ud i det fri og skaber dermed alsidige læringsveje for børnene.