Undervisning

Målet med undervisningen er at skabe de bedste muligheder for læring. Alme Skole arbejder med en bred vifte af læringsformer i ønsket om at tilgodese de mange forskellige måder at lære på.

Læringsformer

Med bevidstheden om, at børn er forskellige og dermed også lærer forskelligt, sammensætter vi læringsforløb, der appellerer så bredt som muligt. Vi inddrager vores nærmiljø i udeskole-aktiviteter, bruger IT som understøttende læringsmiddel og gennemfører mere traditionel undervisning i en god blanding. Vi har fokus på at bruge kroppen og inddrage bevægelse i dagligdagen på skolen.

Strategi for IT

IT og brugen af digitale læringsmidler kan være en god vej til en høj grad af læring, men vi ved også, at digitaliseringen i skolen har en bagside, der kan skabe ensomhed og mistrivsel. Vi er derfor meget strategiske i vores brug af IT på skolen.

Indskoling

I de yngste klasser fylder IT ikke så meget. Klasserne har adgang til klassesæt af computere, men de benyttes kun, når der er et tydeligt pædagogisk grundlag for det. I disse årgange har vi mere fokus på sociale aktiviteter, læring gennem leg og kreative opgaver med hænderne.

Mellemtrin

Skolen stiller en computer til rådighed for børnene i 3. - 5. klasse. Her arbejdes der med en højere grad af IT, hvor børnene introduceres til læringsportaler og til brug af IT til opgaveløsning mm. Computerne er tilgængelige i klasselokalerne og benyttes i de sammenhænge, hvor de kan understøtte læring for børnene.

Udskoling

I 6. - 9. klasse beder vi børnene om selv af medbringe en computer. I disse klassetrin er størstedelen af materialerne digitale. Vi benytter i høj grad digitale læringsportaler som erstatning for traditionelle bogmaterialer. IT har en stor plads i undervisningen, da det skaber inspiration, aktualitet og motivation for læring for de ældste børn i skolen.

Hjælp til læring

For at sikre alle børn det bedste grundlag for læring tilbyder Alme Skole ekstra hjælp i hovedfagene til de børn, der har behov for det. Undervisningen kan foregå i klassen eller på mindre hold. Der arbejdes målrettet med de faglige udfordringer, det enkelte barn står i. For at sikre, at børnene får den rette hjælp, foretager vi faglige tests i dansk og matematik med passende interval.

Fra 3. klasse er vi særligt opmærksomme på børn med ordblindhed. Ved mistanke om ordblindhed tester vi med Undervisningsministeriets Ordblindetest. Hvis et barn er ordblind, vil skolens læsevejleder introducere de IT-hjælpemidler, der er tilgængelige. Det sker for at sikre de bedste vilkår for ordblinde børn i skolen. Der vil også løbede være kurser og opfølgning for at sikre, at hjælpemidlerne får størst mulig effekt for den enkelte.

Skriv dit barn op til skolestart

Hvis du vil sikre dig en plads til dit barn på Alme Skole, vil vi opfordre dig til at skrive barnet op til skolen - enten til skolestart nu eller i fremtiden.

Ring og bestil et besøg på skolen på tlf.: 48 31 85 96