Trivsel og social træning

På Alme Skole er det afgørende at alle børn oplever trivsel. Det er grundlaget for at opnå høj grad af læring. At sikre en gruppes trivsel kræver social træning.

Trivsel på skemaet

Faget trivsel er på skemaet på alle årgange på Alme Skole. I faget arbejdes der med social træning gennem lege, møder og klassedialoger. Formålet med dette fag er at sikre børnenes trivsel - såvel personligt som i gruppen. Samtidig ønsker vi at skabe en forståelse for hvert enkelt barns rolle og ansvar for klassen og læringen i fællesskabet.

Undervisningen i trivsel varetages af klasselæreren i samarbejde med andre af skolens lærere og pædagoger. Der tages blandt andet udgangspunkt i materialer, som er udgivet af Børns Vilkår og Red Barnet.

MOT - Robuste unge

I udskolingen (7. - 9.- klasse) benytter Alme Skole trivselsprogrammet MOT. MOT er oprindeligt et norsk trivselskoncept, som flere og flere skoler i Danmark er begyndt at bruge. Formålet med MOT er at styrke unges robusthed, livsmestring, mentale sundhed, bevidsthed og mod. Samtidig styrkes klassens fællesskab og trivsel.

Skolen har to uddannede MOT-coaches, som gennem fastlagte forløb besøger klasserne med temaerne: Mod til at leve, mod til at vise omsorg og mod til at sige nej.

Jeg elsker, når der er MOT på skemaet. Her undersøger vi fællesskabet, hvordan man træffer sine egne valg samt viser omsorg for andre og for sig selv
— Katrine Stølen (MOT-coach)

Trivselsvejledere og FSI-rådgivning

Ud over de skemalagte trivselsforløb har skolen to trivselsvejledere, som kan indgå i forløb både på klasseniveau og i mere personlige forløb med børn. Arbejdet består blandt andet af observationer i klassen og i frikvarterer, konflikthåndtering, samtaler med børn, forebyggende indsatser i grupper, supervision mm.

Skolen er tilknyttet den kommunale FSI-rådgivning (fremskudt social indsats), hvor socialrådgivere understøtter skolens arbejde med børnenes trivsel. Rådgiverne bruges både konsultativt og kan også tilbyde forløb for børn og familier, der har brug for konkret hjælp.

Samarbejde med forældre

Alme Skole lægger vægt på et sundt og positivt samarbejde omkring børnenes læring. Derfor ønsker vi et nært forældresamarbejde.